.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اردوغان دوباره رئیس‌جمهور شد
«رجب طیب اردوغان» رهبر حزب عدالت و توسعه با پیروزی مقابل «کمال قلیچداراوغلو» برای یک دوره ۵ ساله دیگر رئیس‌جمهور ترکیه شد.
اردوغان دوباره رئیس‌جمهور شد

شمال نیوز : پس از شمارش تقریباً همه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، پیروزی «رجب طیب اردوغان» رهبر حزب عدالت و توسعه، مقابل «کمال قلیچداراوغلو» رهبر مخالفان، مسجل و او برای یک دوره ۵ ساله دیگر رئیس‌جمهور ترکیه شد.

 

بر اساس آرای اخذ شده در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان توانسته است ۵۲.۱۴ درصد آرا را از آن خود کند و در مقابل «قلیچدار اوغلو» رقیب وی نیز ۴۷.۸۶ درصد آرا را کسب کرده است. کمیسیون عالی انتخابات ترکیه پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید کرد.

 

اردوغان ۶۹ ساله، فعالیت سیاسی خود را از اواخر دهه ۷۰ میلادی آغاز کرد، اما پس از آنکه در سال ۱۹۹۴ به عنوان شهردار استانبول انتخاب شد، با طرح‌هایی که برای بهبود سیستم حمل و نقل این شهر اجرا کرد، در میان مردم به محبوبیت رسید.

 

او سپس در ۱۴ مارس ۲۰۰۳ به عنوان بیست و هفتمین نخست‌وزیر ترکیه انتخاب شد و در سال ۲۰۱۴ هم توانست با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا پس از عبدالله گل، دوازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه شود. اردوغان پس از آن، در سال ۲۰۱۸ با تغییر قانون اساسی ترکیه، نزدیک ۵۳ درصد آرای انتخابات سراسری این کشور را از آن خود کرد و به عنوان اولین رئیس‌جمهور نظام ریاستی ترکیه برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شد.

 

اردوغان در انتخابات امسال اگرچه برخلاف دوره‌های قبلی انتخابات نتوانست در همان دور اول به پیروزی برسد، اما میزان آرای او نشان داد که بعد از حدود ۲۰ سال همچنان توانسته است پایگاه اجتماعی و سبد رای خود را در میان هوادارانش حفظ کند.

 

تشکر «اردوغان» از مردم ترکیه در جمع هواداران خود در استانبول

 

حامیان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مقابل خانه وی در استانبول تجمع کردند و اردوغان در بین طرفداران گفت: «با استانبول آمدیم و با استانبول به راه خود ادامه می‌دهیم. دور دوم به پایان رسید. متشکر شما هستم. از همه هموطنان ممنون هستم. از همه اقشار جامعه و ملتمان تشکر می‌کنم.»

 

رئیسی انتخاب مجدد اردوغان از سوی مردم ترکیه را تبریک گفت

 

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، آن را نشانگر تداوم اعتماد ارزشمند ملت ترکیه به وی دانست.

 

پیام تبریک امیر قطر به اردوغان

 

پس از اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از سوی الجزیره، امیر قطر در توئیتی این پیروزی را به وی تبریک گفت و نوشت: «برادر عزیزم رجب طیب اردوغان، پیروزی شما را به شما تبریک می‌گویم و برای شما در دوره جدید آرزوی موفقیت می‌کنم.»

 

امیر قطر افزود: «برای برادرم رجب طیب اردوغان آرزو می‌کنم به آنچه مردم ترکیه آرزوی پیشرفت و رفاه را دارند دست یابد و روابط دو کشورمان بیش از پیش توسعه یابد.»

 

جنبش حماس پیروزی اردوغان را تبریک گفت

 

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد: «پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را تبریک گفته و امیدواریم در دوره جدید ریاست‌جمهوری اردوغان، شاهد مرحله تازه‌ای از حمایت‌های ترکیه از قضیه فلسطین و قدس باشیم.»

 

نخست‌وزیر لیبی به اردوغان تبریک گفت و از مخالفان تقدیر کرد

 

نخست‌وزیر لیبی نیز در پیام تبریکی به اردوغان، گفت: «به برادرم  اردوغان به خاطر پیروزی در دوره جدید ریاست‌جمهوری و تجدید اعتماد مردم به سیاست موفق او تبریک می‌گویم.»

 

نخست‌وزیر لیبی در پیام تبریک خود از مخالفان هم تقدیر کرد و افزود: «من به مخالفان ترکیه به دلیل پایبندی به قوانین دموکراسی سلام می‌کنم، حتی اگر موفقیت‌آمیز نباشد.»

 

«ولادیمیر پوتین» ️رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیامی انتخاب مجدد «رجب طیب اردوغان» به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم در دور دوم انتخابات ترکیه را تبریک گفت.

 

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پیروزی وی در انتخابات را به وی تبریک گفت.

 

«سینان اوغان» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در دور اول رأی‌گیری‌ها نیز گفت: «رأی‌دهندگان ما در دور دوم از ما حمایت کردند و به ثبات ترکیه رأی دادند. اکنون دوره جدیدی آغاز می‌شود. برندگان ناسیونالیست‌های ترک، کمالیست‌ها، ملت ترک و جهان ترک هستند. بازندگان فرهنگ لینچ، احزاب مرتبط با تروریسم و ​​کسانی هستند که به آن‌ها اعتماد داشتند.»

 

قلیچدار اوغلو: انتخابات ناعادلانه بود

 

«کمال قیلیچدار اوغلو» نامزد بازنده حزب «جمهوری‌خواه خلق» ترکیه نیز در پیامی اعلام کرد: «️من نمی‌توانستم از نقض حقوق شما چشم‌پوشی کنم و نمی‌توانستم اجازه دهم که مردمم بار‌های سنگین را متحمل شوند و به همین دلیل بود که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شدم.»

 

قیلیچدار اوغلو افزود: «امیدوارم در مبارزه ما برای دموکراسی در کشورمان از ما حمایت کنید. انتخابات عادلانه نبود. ما از ترکیه حمایت خواهیم کرد و در کنار مردم خود خواهیم بود.»

 

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد: «ما به رئیس‌جمهور اردوغان تبریک می‌گوییم و به دنبال حمایت از اهداف مشترک خود با شتاب بیشتر هستیم و آلمان و ترکیه شرکا و متحد هستند.»

 

«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، رئیس امارات و همچنین رؤسای‌جمهور مصر و الجزائر در پیام‌هایی جداگانه پیروزی اردوغان را تبریک گفتند.

 

نخست‌وزیر سوئد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، نخست‌وزیر دانمارک، رئیس کمیسیون اروپا، پادشاه و ولیعهد عربستان، «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس نیز پیروزی اردوغان را تبریک گفتند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.032 seconds.